När det gäller våra lekmiljöer i förskoleklassen har barnen stort inflytande och är med och bestämmer. Vi pedagoger har olika leklådor i ett förråd som barnen kan välja på. Ibland har de nya spännande idéer som vi pedagoger försöker uppfylla och då blir
det nya leklådor. Just nu har vi fått tag på kasserade datorer och vips började tankarna om ett bibliotek träda fram. Skyltar skrivs, böcker plockas fram, soffa, stolar och bord samt en rullvagn där böcker kan köras runt på. En gammal miniräknare blev
en scanner. Här lär vi oss bokstäver och konversationen som vi hör mellan låntagare och bibliotikarie är underbar. Titta bara på bilden där barnen skriver på datorn och tittar på boken. Bokstavsinlärning? Jaaaaaaaa. Varje fredag är det fyra barn i klassen
som har fredagsstädning. Först ta isär byggen och sedan möblerar vi om i våra lekrum. Vi har köpt in skärmar och hyllor på hjul så vi lätt kan förändra miljön. "Städ och fixgruppen" lyssnar in sina kompisar, vad de vill ha kvar eller förändra.
Vi pedagoger upplever att leken får stort utrymme när vi jobbar så här tillsammans med barnen och leken hålls levande och blir ej slentrianmässig när lekmiljöerna förändras så ofta. Leken är så viktig under året i förskoleklass.