Denna veckan har vi avslutat vårt samarbete med vår skolbibliotekarie Mirjam som har tagit emot våra barn i små grupper på vårt bibliotek. Det hela började med att barnen ville bygga ett bibliotek i förskoleklassens lokaler. (Inflytande) Biblioteket var
en succé och det var underbart att se leken och framför allt observerade vi pedagoger just det spontana lärandet i leken. Vi såg samarbete, turtagning, bemötande, svenska, matte, rollek, socialt samspel. När Mirjam hörde om vårt lilla minibibliotek så
skrev hon ett brev till barnen och undrade om de ville komma och arbeta hos henne. Barnen skrev tillbaka och tackade ja såklart. Nu har vår klass fått en inblick i hur ett bibliotek fungerar och hur mycket arbete som ligger bakom och jag är övertygad
om att vår klass kommer ställa böckerna på rätt ställe i biblioteket i framtiden. Det är vid sådana här tillfällen som man känner att man har nått barnen på deras villkor och utifrån deras intressen. Måtte vi aldrig aldrig aldrig behöva dra ner på leken
i förskoleklassen. Om någon beslutar att göra detta så missar vi världens bästa inlärningstillfällen hos våra 6åringar. Tack Mirjam för att du öppnade famnen för våra barn som stolta med namnlapp på bröstet fick "arbeta" på vårt bibliotek.